Рефлексія в кінці уроку – приклади використання [2019]

рефлексія в кінці уроку приклади

Рефлексія в кінці уроку допомагає вчителю визначати ефективність своєї роботи і ступінь засвоєння матеріалу класом.

Дитині – систематизувати отримані знання і порівнювати власні успіхи з досягненнями однокласників.

Рефлексія є обов'язковою вимогою по ФГОС (федеральний державний стандарт).

Учитель в ній виконує роль організатора, учні виступають головними дійовими особами.

У цій статті ми зібрали класифікацію і кілька прикладів рефлексії в кінці уроку, будь то алгебра, російська або англійська мова, які допоможуть викладачеві налагодити зворотній зв'язок з класом.

зміст:

  1. Основні цілі рефлексії
  2. Які види рефлексії бувають
  3. Приклади рефлексії в кінці уроку по ФГОС
  4. Як правильно використовувати рефлексію в кінці уроку

рефлексія в кінці уроку приклади

Основні цілі рефлексії

Рефлексія, в дослівному перекладі роздуми про свій внутрішній стан і самоаналіз, є однією з найважливіших частин занять, адже завдання хорошого викладача не просто викласти відомий йому матеріал, а навчити дітей вчитися і думати.

«Що я виніс з уроку, чи був він мені зрозумілий і цікавий, як я зможу використовувати свої знання в подальшому?»

На жаль, багато викладачів вважають, що достатньо роздати дітям сумні / веселі смайлики, щоб оцінити результат свого і їх праці. І це дуже простий підхід.

Адже що таке рефлексія? Простими словами це етап уроку, на якому учень самостійно оцінює свої знання, емоції від почутого і аналізує отриману інформацію.

Думає про те, наскільки корисно, зрозуміло почуте і чи потрібно воно йому взагалі.

рефлексія в кінці уроку приклади

Прийоми рефлексії допомагають дітям систематизувати свої знання

Рефлексія в кінці уроку важлива, щоб дитина зрозуміла:

  1. Які знання отримав
  2. Яких цілей вдалося досягти
  3. Як він зможе використовувати знання в майбутньому
  4. Чи зможе правильно оцінити свою роботу і роботу однокласників
  5. Як розвивати навички самоменеджменту / самоконтролю
  6. Як стимулювати критичне мислення
  7. Як сформувати осмислений підхід до дійсності

Вчителю ж рефлексія дозволяє намітити подальший план роботи, оцінити сильні і слабкі сторони класу і знайти комунікативний підхід до підопічних.

Прийом може використовуватися на будь-якому етапі заняття, за підсумками вивченій теми або в кінці шкільного години.

Рефлексія в кінці уроку застосовується особливо часто.

рефлексія в кінці уроку приклади

Учитель таким чином отримує зворотний зв'язок з дітьми

Які види рефлексії бувають:

За змістом

  1. символічна – учень виставляє оцінку уроку за допомогою карток з цифрами і інших характерних зображень
  2. усна – розповідає про свої враження
  3. письмова – викладає думки у формі твору, відповідей на питання анкети і т. Д.

По виду діяльності

  1. колективна
  2. групова
  3. фронтальна
  4. індивідуальна

Вважається найбільш універсальним і легким видом.

Учні привчаються до даного виду роботи поступово – всім класом, в невеликих групах і, нарешті, індивідуально.

рефлексія в кінці уроку приклади

Рефлексія передбачає групову та індивідуальну роботу

цільова

  1. емоційна – оцінює настрій і сприйняття навчального матеріалу – сподобалося / немає, зрозуміло / не зрозуміло, цікаво / нецікаво і т. Д.
  2. рефлексія діяльності – застосовується на етапі перевірки домашніх завдань або закріплення пройденого матеріалу ( «дерево успіху», «драбинка успіху», «вагончики»).
  3. змісту матеріалу – проводиться в кінці уроку. Дитина в письмовій або усній формі відповідає на питання, продовжує пропозицію або описує свої враження про пройдений матеріалі (анкета, твір, хмара тегів і ін.).

Приклади рефлексії в кінці уроку по ФГОС в початковій школі

Картки зі смайликами

Сумними, серйозними, веселими та ін., Про які ми говорили на початку статті, можуть бути актуальні для оцінки ефективності пройденого матеріалу початкових етапах застосування прийому на практиці – наприклад, в 1-му або 2-му класах.

рефлексія в кінці уроку приклади

Картки зі смайликами є найпростішим прикладом рефлексії

Така символічна рефлексія дозволить викладачеві зрозуміти, чи сподобався дітям урок, чи був він змістовним, веселим і цікавим.

Крім смайликів, можна використовувати:

палець – великий вгору для позитивної оцінки, вниз – для негативної.

зображення сонечка – сонце – все вийшло; сонце і хмаринка – все зрозуміло, але залишилися питання; хмаринка – матеріал не зрозумілий.

Гномик – усміхнений – урок пройшов успішно; сумний – було нудно і не цікаво.

сходи успіху

На великому аркуші картону необхідно намалювати сходи.

Учням роздати зображення трьох чоловічків: одного – з опущеними руками; другого – з руками, розведеними в сторони; третього – з руками, піднятими вгору.

сходи успіху рефлексія картинка

дерево успіху

Якщо урок пройшов невдало по відчуттях малюка, він зміцнює першого чоловічка на нижню сходинку.

Якщо середньо – другого залишає в середині сходів.

Якщо успішно – закріплює фігурку з піднятими вгору руками на верхній сходинці.

вагончики вражень

На дошці потрібно закріпити поїзд з кількох вагончиків, кожен з яких символізує різний етап уроку.

Дітям роздати по кілька веселих і сумних смайликів, які вони повинні розподілити по необхідним вагончика.

Сумний – якщо на якомусь етапі матеріал був незрозумілий, веселий – якщо питань не виникло.

Порада: хороша альтернатива описаним вище способом – картинка з квіткової галявинкою. Учням потрібно роздати зображення метеликів, яких вони повинні посадити на вподобаний квітка-завдання.

сходи успіху рефлексія картинка

Висловити своїм почуття дитині допоможуть різні кольори

дерево почуттів

Вважається найефективнішим прикладом рефлексії по ФГОС в кінці уроку.

Для його застосування на практиці вам знадобляться картинки: власне, дерево, прикріплене на дошці, і яблука різних кольорів.

Якщо урок пройшов успішно, з хорошим настроєм і все було зрозуміло, дитина вішає яблуко зеленого кольору. Якщо були проблеми – червоного.

Також для більш глибокого вивчення слід застосовувати інші кольори, відповідні настрою з точки зору психології:

  1. червоний – захват
  2. помаранчевий – радість
  3. жовтий – в цілому все непогано
  4. зелений – спокій
  5. синій – смуток, незадоволення
  6. фіолетовий – тривога, напруга
  7. чорний – занепад, смуток
рефлексія в кінці уроку приклади картинка

Використовуйте прийоми усній і письмовій рефлексії

Для розвитку критичного підходу до аналізу ситуації рекомендується використовувати види рефлексії, спрямовані на підвищення усвідомленості учнів:

Опиши одним реченням

Ви пропонуєте один з варіантів початку пропозиції, яке дитина повинна закінчити в усній або письмовій формі.

наприклад:

  1. Сьогодні я дізнався …
  2. На уроці я навчився …
  3. Мені було важко …
  4. Мені було незрозуміло …
  5. Тепер я знаю, що …
  6. Мене здивувало …
  7. Я б хотів дізнатися, чому …

Таблиця де Боно

Ще один доступний спосіб застосування рефлексії в кінці уроку.

Професор кембриджського університету Едвард де Боно пропонує оцінювати враження і підсумки заняття за допомогою простої таблиці «Плюс, мінус, цікаво»:

  1. «+» – все, що сподобалося на уроці
  2. «-» – все, що здалося марним, нудним і не цікавим
  3. «Цікаво» – що привернуло, змусило задуматися і викликало нові питання

рефлексія в кінці уроку приклади презентація

Ваше завдання в тому, щоб навчити дитину оцінювати свої знання

Анкета

Цей вид рефлексії підходить для учнів усіх класів.

Дітям необхідно відповісти на деякі питання про різні етапи навчального процесу і аргументувати відповідь.

Зразкові питання можуть містити наступні пункти:

  1. На уроці я робив …
  2. Своєю роботою я задоволений / незадоволений тому що …
  3. Цей урок здався мені …
  4. За урок я б поставив собі, тому що …
  5. Матеріал уроку я освоїв …
  6. Мій настрій після заняття …

"Що якщо…"

Питання передбачає альтернативне розвиток подій і дає дитині безмежне поле для фантазії.

Особливо актуально застосування подібного виду рефлексії в кінці уроку російської мови або літератури.

наприклад:

  1. Що було б, якби Герасим ні глухим?
  2. Що було б, якби Обломов був більш діяльний?
  3. Що було б, якби Тарас Бульба надійшов з сином не так жорстоко?
рефлексія в кінці уроку приклади презентація

Техніка «що, якщо …» змусить учнів міркувати

Сінквейн

Цей популярний прийом, який представляє собою вірш з п'яти рядків, що не містить рими, вперше з'явився в минулому столітті в Америці на хвилі моди на японську поезію.

В кінці уроку запропонуйте учням написати сінквейн на основі пройденого матеріалу, де:

  1. 1-ша рядок відповідає за основну тему заняття і складається з ключового слова
  2. 2-а рядок – два прикметників, що характеризують це поняття
  3. 3-тя рядок – три дієслова, що відповідають за дію
  4. 4-а рядок – коротке речення, що розкриває суть того, що відбувається
  5. 5-а рядок – синонім головного слова

наприклад:

Володимир Дубровський (О. С. Пушкін "Дубровський")

  1. Хоробрий, чесний
  2. Захищає, мстить, любить
  3. Володимир ніколи не здається
  4. благородство

Грей (А.С. Грін "Червоні вітрила")

  1. Добрий, благородний
  2. Збігає, подорожує, закохується
  3. Був щасливий, створивши диво своїми руками
  4. герой
рефлексія в кінці уроку приклади

Не зациклюйтеся на одному і тому ж способі рефлексії

самоперевірка

В рамках цього прийому рефлексії учень повинен перевірити роботу свого сусіда по парті.

Діти в усній формі задають один одному питання, що у них вийшло, що немає, яку оцінку вони б поставили один одному.

Учитель в даному випадку займає роль спостерігача.

Порада: щоб закінчити урок на позитивній ноті і задовольнити потребу у визнанні особистісної значущості кожного, використовуйте прийом «комплімент». Учні по черзі дякують один одному і вчителя за виконану роботу.

Як правильно використовувати рефлексію в кінці уроку – 3 ради

міняйте прийоми

Якщо ви нескінченно використовуєте одні й ті ж прийоми рефлексії, висока ймовірність, що уроки перестануть бути цікаві дітям, а їх оцінки стануть передбачуваними.

Завдання вчителя в тому, щоб постійно оновлювати кошик ідей і спонукати клас думати, а не йти по накатаній.

рефлексія в кінці уроку приклади

Не тільки вам повинно бути комфортно працювати з дітьми, а й дітям з вами

Адаптуйте завдання під вік

Ясна річ, що приклади рефлексії після уроку «Драбина успіху» або «Вагончики» пройдуть на ура в початковій школі і викличуть в кращому випадку сміх на уроці алгебри в 7-9-му класі.

Адаптуйте завдання під вік підопічних. Ускладнюйте, спрощуйте, робіть більш яскравими або, навпаки, лаконічними.

Підходьте до процесу максимально творчо.

Застосовуйте однакові маркери добре / погано

Наприклад, в рамках одного уроку ви сказали, що червоне яблуко означає успіх, а в рамках іншого – нерозуміння матеріалу.

Такі розбіжності збивають з пантелику дітей, особливо У початковій школі.

Саме тому важливо виробити для себе оціночні характеристики рефлексії, щоб не тільки вам було легко працювати з дітьми, а й дітям з вами.

Приклади презентація ефективної рефлексії в кінці уроку ви також дізнаєтеся з відеолекції нижче: